Odpověď na vyjádření vladyky Jáchyma

Jeho Vysokopřeosvícenosti
Jáchymovi
arcibiskupovi berounskému

Vážený vladyko, obdrželi jsme Vaši reakci na usnesení č. 15 posledního zasedání ER OBE. Vašeho vyjádření si vážíme, ale zároveň musíme poukázat na mnohé nesrovnalosti, které obsahuje.

Především jsme Vás v tomto usnesení nevinili z toho, že Vy sám sloužíte bohoslužbu, oblečen v liturgickém rouchu apod. Proto nechápeme, proč na toto téma s námi polemizujete.

Při službě v ostravské rozkolné modlitebně jste však byl vědomě přítomen nekanonické události služby čtyř duchovních, konané u svévolně zbudovaného oltáře  (svou přítomností a pořizováním následně Vámi zveřejněné fotodokumentace jste to v podstatě odsouhlasil). To se ve smyslu posvátných kánonů považuje za provádění schismatu.

Oblečen jste tam byl ve rjase, takže všichni přítomní viděli, že je přítomen biskup. Mohli tím být zmateni a uvedeni v omyl, že se jedná o řádnou kanonickou službu. Také zveřejnění fotodokumentace této služby na Vašich internetových facebookových stránkách vyvolává u veřejnosti dojem, že služba byla kanonická, když je o ní zpravodajství na facebookovém webu jednoho z vladyků místní církve. I tyto okolnosti v sobě nesou ducha rozkolu.

Čtyři duchovní, o nichž je řeč, sloužili eucharistii na kanonickém území naší eparchie bez požehnání místního eparchiálního archijereje. Je potěšitelné, že našeho arcibiskupa už začali uznávat a vzpomínají při svých modlitbách jeho jméno, ale samo o sobě to není dostatečné pro uznání kanonicity jejich služby. Všichni víme, že při liturgii nestačí vzpomínat jméno příslušného biskupa, ale je nutno mít pro konání bohoslužby na stanovené farnosti jeho požehnání.

Pokud Vy, vážený vladyko, svou nepřehlédnutelnou přítomností schvalujete bohoslužbu, která se koná bez vůle eparchiálního biskupa, pak to může vzbuzovat dojem, že začínáte vlastně uzurpovat úřad našeho eparchiálního archijereje.

Dalším projevem rozkolnické činnosti, která je proti olomoucko-brněnské eparchii vyvíjena, je skutečnost, že kdosi vydává na facebooku jménem naší eparchie internetovou stránku, která má vzbuzovat dojem, že se jedná o oficiální publikaci OBE. Na této facebookové stránce se objevují materiály produkované rozkolnými duchovními. Je zřejmé, že právě někdo z nich je správcem a vydavatelem tohoto webu. Zde publikované manipulativní materiály poškozují eparchii a očerňují její kanonickou správu (viz např. příspěvek z 30.12.2016 a listiny z 8.10.2016). Tak má vypadat jejich vůle a ochota k návratu do eparchiálního kléru? Alarmující je, že materiály této rozkolné stránky sdílíte Vy na své facebookové stránce (viz váš příspěvek 30.12.2016), a tím ještě dalším způsobem osobně aktivně propagujete rozkol.

Také je známo, že jste byl přítomen při liturgiích sloužených rozkolně v nekanonických bytových modlitebnách, kde dodnes tito duchovní slouží bez vůle a požehnání eparchiálního biskupa.

Všechny tyto skutky nemají nic společného s údajnou “věrností posvátnému synodu”. Žádá snad náš synod tyto čtyři duchovní, aby zde prováděli rozkol? A kromě toho, někteří z propuštěných duchovních se dopustili skutků, o nichž tu nechceme veřejně hovořit, ale určitě bylo nutno je s nimi projednat, aby se mohlo pokročit dál. Jejich odmítnutí nabízených pozvánek k setkání se neslučuje s principy kněžské poslušnosti vůči biskupovi. (Jistě znáte citace kánonů, že kněz nesmí opomíjet svého biskupa či si budovat svévolně oltáře.) Sami tak blokují naplnění šestého bodu konstantinopolské dohody.

Šestý bod konstantinopolské dohody, kterou vzpomínáte, k ničemu z výše uvedeného nedává souhlas, ani nic z toho nepředjímá. Tento bod naopak předpokládá, že se tito duchovní chovají, jak se od pravoslavných duchovních očekává, nepáchají rozkol a jsou ochotni zahájit proces svého návratu. K tomu je eparchiální biskup i ER OBE dlouhodobě zvali, jenže ze strany těchto kněží nebyl o jednání zájem. Jsou to právě rozkolní duchovní, kteří svým počínáním (např. tím, co je uvedeno výše) porušují šestý bod konstantinopolské dohody. Máme obavy, že Vy, vážený vladyko, je v tomto směřování podporujete, což vzbuzuje náš údiv, zvláště jedná-li se o odchovance Trojicko-sergijevské lávry. Prosíme, mějte na paměti, že rozkolná činnost nikdy nemůže být cestou k jednotě a že svou podporou této činnosti těmto duchovním vlastně škodíte.

Výše uvedené, vážený vladyko, je důvodem, proč Vaše veřejné vyjádření nemůžeme považovat za uspokojivé vysvětlení toho, co je předmětem našeho usnesení.

ER OBE

Dodatek

Citace některých posvátných kánonů ohledně poměru kněze ke svému (eparchiálnímu) biskupovi

Pravidlo 31. (apoštolské)
Opovrhne-li některý kněz vlastním biskupem a odděleně koná bohoslužby, a zřídí jiný oltář a při tom neusvědčí u soudu biskupa v ničem, co odporuje zbožnosti a pravdě: budiž zbaven hodnosti jakožto vládychtivý, poněvadž se stal uchvatitelem moci. Buďtež také zbaveni hodnosti ti ostatní z kleru, kteří se k němu připojili. Laici buďtež vyloučeni z církevního obecenství. Toto budiž učiněno po prvním, druhém a třetím napomenutí biskupem.

Pravidlo 39. (apoštolské)
Kněží a jáhni nesmějí činiti nic bez vědomí biskupa, neboť jemu jsou svěřeni lidé Páně, a on bude odpovídati za jejich duše.

Pravidlo 57. (laodicejského sněmu)
Nelze ustanovovati v malých městech a vsích biskupy, nýbrž periodeuty. A již dříve ustanovení nečiní nic bez vůle biskupa města, taktéž i kněží nic nekonají bez vůle biskupa.

Pravidlo 31. (VI. všeobecného sněmu)
Stanovíme, aby duchovní, sloužící nebo křtící v modlitebních síních uvnitř domů, činili tak nejinak, než se schválením místního biskupa. Proto, kdyby některý duchovní nezachovával toto tímto způsobem, budiž svržen.

Pravidlo 10. (karthagenského sněmu)
Jestliže některý kněz odsouzený od svého biskupa povyšuje se jakousi nadutostí a pýchou, a usmyslí si, že je povinen odděleně přinášeti Bohu svaté dary nebo se rozhodne postaviti jiný oltář proti církevní víře a řádu, nebudiž takový ponechán bez trestu. Sněm řekl: Jestliže některý kněz zachvácen pýchou proti svému biskupu způsobí rozkol, budiž anathema.